Pneumatiky - slovníček pojmů

Níže si Vám dovolujeme stručně objasnit obecné informace o pneumatikách, které Vám pomohou při výběru vhodné pneumatiky pro Váš vůz!

Pneumatika: je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Má obvykle tvar toroidu  a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá vzdušnice  (lidově nazývaná duše), ale často se používají i bezdušové pneumatiky. U cyklistické pneumatiky se vnější díl nazývá plášť. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je vulkanizovaná guma.

Historie pneumatiky: Patent na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal John Boyd Dunlop v roce 1888. Vynalezl ji o rok dříve, když ji vyrobil ze zahradní hadice, aby zlepšil jízdní vlastnosti tříkolky svého syna. Nebyl ale první. Už v roce 1845 získal podobný patent Robert William Thomson. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla vhodná vozidla, pro něž by se pneumatika hodila, vynález zapadl. V době, kdy Dunlop pneumatiku vynalezl znovu, byla již ve velkém vyráběna jízdní kola, u nichž se vynález uplatnil.

Rozměry pneumatik: Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP. Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech. Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm. Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd. Jak se orientovat v rozměrech pneumatik Vám poradí náš průvodce.

Značení pneumatik: Příklad: 205/55 R/16/91 W

  • 205 - nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)
  • 55 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech
  • R - typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)
  • 16 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu
  • 91 - index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz příloha)
  • W - index rychlosti (kód abecedy "W" = 270km/h) dle tabulky (viz příloha)


Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:

  • TUBELESS - bezdušová / TUBETYPE = dušová
  • M+S, MUD+SNOW - (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz
  • RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pro dodávky
  • DOT 24 1 týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden, rok 2001)
  • OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice
  • ROTATION – směr otáčení
  • Jak se orientovat v označení pneumatik Vám poradí náš průvodce.

 


Nosnostní index: Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/656 R15 95H", kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.

Rychlostní indexy pneumatik: Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.

Typy dezénů: Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.

Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.
Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.

Označení DOT:První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučujeme nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let. Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.

Země původu: V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k Vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma.

Dojezdové pneumatiky:Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat) pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80km a to rychlostí max. 80km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě byste nemuseli poznat, že máte defekt. Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce:

- Michelin - ZP
- Pirelli - RFT
- Continental - SSR, CSR
- Dunlop - DSST
- Bridgestone - RFT
- GoodYear - ROF

Poškození pneumatik: Přinášíme Vám přehled nejběžnějších závad na pneumatikách a rady jak se jim vyhnout. Tato poškození pneumatik většinou nevznikjí kvůli výrobní vadě, ale v důsledku nesprávného používání pneumatik, nebo špatného technického stavu vozidla.

Ojeté kraje – jízda s podhuštěnou pneumatikou způsobuje výraznější opotřebení na ramenou běhounu než v jeho středu.
Ojetý jeden kraj – špatně seřízená geometrie může způsobit výraznější opotřebení běhounu od jedné strany ke druhé.
Ojetý střed – jízda s přehuštěnou pneumatikou může způsobit větší opotřebení ve středu běhounu než na jeho ramenou
Nerovnoměrné opotřebení – nesprávná geometrie či závada tlumičů způsobuje nepravidelné opotřebení („odskákání“) a to většinou na nehnací zadní nápravě.
Boule na bočnici – toto poškození je způsobeno přetržením jednoho či více vláken kostry pneumatiky a to nejčastěji v důsledku:najetí na překážku (obrubník, výmol,..) či přiskřípnutí bočnice mezi překážkou a ráfkem
Přetržená vlákna kostry – díky jízdě na pneumatice s nízkým tlakem vzduchu dojde k zahřívání bočnice a jejímu následnému poškození.

Širší nebo užší pneumatiky: Máte v TP zapsány také větší (širší) alternativní rozměry pneumatik a nevíte jaké si vybrat. Krom toho, že širší pneumatiky na voze většinou vypadají lépe, tady máme také některé funkční rozdíly.
Širší pneumatiky – dávají autu lepší jízdní vlastnosti, zkracují brzdnou dráhu
Užší pneumatiky – lépe odolávají aquaplaningu, mají nižší hluk, jsou pohodlnější, mají menší valivý odpor, a tedy i nižší spotřebu paliva

Tlak v pneumatikách: Správný tlak v pneumatikách je důležitý jak z hlediska životnosti pneumatik a spotřeby paliva, tak z hlediska bezpečnosti. Kontrolu tlaku v pneumatikách provádějte v době, kdy jsou pneumatiky chladné. Doporučené huštění pneumatik je uvedeno v manuálu vozidla. Také může být uvedeno na sloupku u řidiče, nebo víčku nádrže. Správné nahuštění významně ovlivńuje životnost pneumatiky a spotřebu vozidla. Podhuštění může způsobit snížení životnosti až o 20%, sníženou jízdní stabilitu a pokles adheze (přilnavost pneumatiky k vozovce). Na tlak vzduchu má vliv také okolní teplota. Čím je teplota vzduchu nižší, tím více se snižuje tlak vzduchu v pneumatikách a naopak. Tlak v pneumatikách měřte vždy za studena (před jízdou). Nízký tlak na přední nápravě většinou způsobuje nedotáčivost, naopak nízký tlak na zadní nápravě zase způsobuje přetáčivost vozu. Doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně, jedině tak dosáhnete nejen optimální životnosti pneumatik, ale především jejich bezpečné a správné funkce.

Hloubka dezénu: Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik. Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm. Pokud se začnou sjíždět i tyto je nejvyšší čas na výměnu pneumatik. U zimních pneumatik, kde je povolena minimální hloubka dezénu 4mm. Při provozu na více ojetých pneumatikách vzorek nedokáže spolehlivě odvádět vodu a zvyšuje se pravděpodobnost smyku či aquaplaningu.

Skladování pneumatik: Skladování pneumatik nepodceňujte, můžete tak značně zvýšit jejich životnost. Stárnutí pneumatik v průběhu jejich skladování ovlivňuje několik faktorů, především jde o: vlhost, světlo a teplotu. Pneumatiky je třeba skladovat v místech, které jsou chladná, suchá (do teploty 35°C) a mimo dosah slunečních paprsků. V případě skladování pneumatik na ráfcích se doporučuje je nahustit na normální tlak a umístit je do stohu na sebe, pokud skladujete pneu bez ráfků uložte je vedle sebe na stojato a občas pootočte, abyste předešli jejich deformacím. Pokud budou pneumatiky vystaveny slunečnímu záření, teplu a průvanu, může to způsobit jejich předčasné stárnutí, které se objeví formou drobných prasklin na povrchu pneumatik. U automobilů s předním pohonem se více opotřebovávají pneumatiky na přední nápravě. Při sezouvání si označte přední a zadní pneumatiky, příští sezónu je tak můžete vyměnit.

Adheze: přilnavost pneumatiky k povrchu vozovky

Alu disk: jinak také hliníkový disk, či elektron, či alu kolo

Aquaplaning: stav, při němž pneumatiky vozidla jedou po vodním filmu místo toho, aby jely po povrchu vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem

Bezdušová pneumatika: dnes se u prakticky všech osobních pneumatik setkáváme s bezdušovým tipem pneumatik, kdy funkci duši nahrazuje vzduchotěsná vrstva pryže navulkanizovaná na celou vnitřní stěnu pláště

Bezpečnostní šrouby: šrouby sloužící pro připevnění kola a stěžující jeho odcizení z vozidla. V případě ztráty je nabízíme k prodeji v našem e-shopu.

Bionický profil: bionický profil se jako kočičí tlapka při brzdění rozšíří a zkrátí tak brzdnou dráhu

Celoroční (univerzální) pneumatika: tento typ pneumatik je určen k provozu během celého roku. Je značen M+S, jedná se o kompromis mezi letní a zimní pneumatikou

Odpor valivého tření: schopnost pneumatiky odrážet svůj přirozený točivý pohyb. Čím nižší odpor valivého tření, tím úspornější valení pneumatiky, neboť je zapotřebí méně energie s výslednou úsporou pohonných hmot a delší životností

Outside: strana pneu montovaná na vozidlo vně

Patka pláště: patka je spodní zesílená část pláště, která dosedá k ráfku. Je k ráfku přitlačována tlakem vzduchu uvnitř pneumatiky. Navíc musí zajistit vzduchotěsnost mezi pláštěm a ráfkem

Profil pneumatiky: je percentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce

Průměr pneumatiky: nominální průměr příslušného disku v palcích – vnitřní průměr pneumatiky

Ráfek: část kola, na kterou se nasazuje plášť

Rameno: oblast pneumatiky, kde se spojuje dezén a bočnice

RF (reinforced): zesílené provedení pneumatiky. Zvýšená nosnost

Složení pneumatiky: směs nebo kombinace surovin použitých k výrobě kaučukové směsi samotné pneumatiky. Odlišným procentem nebo složením použitých materiálů mohou výrobci produkovat různé pneumatiky pro různé účely a s různým výkonem

Symbol sněhové vločky: dodatečné značení na pneumatice M + S, vločka je zárukou, že se jedná o opravdové zimní pneumatiky, M + S vyhoví zákonu, ne bezpečnosti

Šířka pneumatiky: šířka pneumatiky je uvedena v milimetrech

Šířka ráfku: je vnitřní vzdálenost mezi dvěma vnitřními patkami kola. Šířka kola také označuje nominální šířku kola

Typový list: typový list slouží k zápisu alternativních (schválených – homologovaných) kol do technického průkazu

Ukazatel opotřebení: gumový výstupek umístěný uvnitř rýhy vzorku pneumatiky, který označuje povolenou minimální hloubku samotného žlábku. Pokud je tento výstupek v rovině s dezénem, je již pneumatika opotřebená

Ventilek pneumatiky: zařízení, jehož pomocí vpouštíme a vypouštíme vzduch z pneumatiky a zadržujeme jej

time: 0.59635782241821