Slovníček pojmů – pneumatiky

Rozšiřte své znalosti o pneumatikách, které vám pomohou při výběru pro váš vůz...

Pneumatika

Je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Má obvykle tvar toroidu  a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývá vzdušnice  (lidově nazývaná duše), ale často se používají i bezdušové pneumatiky. U cyklistické pneumatiky se vnější díl nazývá plášť. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je vulkanizovaná guma.


Historie pneumatiky

Patent na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal John Boyd Dunlop v roce 1888. Vynalezl ji o rok dříve, když ji vyrobil ze zahradní hadice, aby zlepšil jízdní vlastnosti tříkolky svého syna. Nebyl ale první. Už v roce 1845 získal podobný patent Robert William Thomson. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla vhodná vozidla, pro něž by se pneumatika hodila, vynález zapadl. V době, kdy Dunlop pneumatiku vynalezl znovu, byla již ve velkém vyráběna jízdní kola, u nichž se vynález uplatnil.


Rozměry pneumatik

Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. 205/55 R16 a tento rozměr máte uveden v TP. Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech. Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm. Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1″ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd. Jak se orientovat v rozměrech pneumatik vám poradí náš průvodce.


Značení pneumatik

Příklad: 205/55 R/16/91 W

  • 205 – nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)
  • 55 – poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech
  • R – typ konstrukce kostry („R“ radiální, „D“ diagonální, „B“ bias belted)
  • 16 – nominální průměr příslušného disku v palcích – vnitřní průměr pneu
  • 91 – index nosnosti (numerický kód „91“ = 615 kg) dle tabulky
  • W – index rychlosti (kód abecedy „W“ = 270 km/h) dle tabulky

Dále jsou na pneumatikách vyznačovány texty označující specifické vlastnosti:

  • TUBELESS – bezdušová
  • TUBETYPE – dušová
  • M+S, MUD+SNOW – pneu určená pro zimní provoz
  • RF , XL, C REINFORCED – zesílená kostra pro dodávky
  • DOT 24 1 – týden a rok výroby pneumatiky (dvacátý čtvrtý týden, rok 2001)
  • OUTSIDE, INSIDE – vnitřní a venkovní bočnice
  • ROTATION – směr otáčení

Nosnostní index

Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru „195/656 R15 95H“, kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.


Rychlostní indexy pneumatik

Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.


Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.

Symetrický

Symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.

Asymetrický

Vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.

Směrový (šípový)

Každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.


Označení DOT

První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučujeme nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let. Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením.

Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.


Země původu

V této problematice je důležité si uvědomit, že země původu pneumatiky není faktorem projevujícím se v její kvalitě. Výrobce zachovává všechny technologie a postupy ve všech svých závodech, tudíž jediný rozdíl spočívá v obsluze výrobní linky, která je samozřejmě všude obstarávána odborníky. Pokud se k vám dostala nějaká informace, že pneumatiky stejného výrobce z určité země původu jsou lepší nebo horší, je to pouze fáma.


Dojezdové pneumatiky

Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat) pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80 km a to rychlostí max. 80 km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě byste nemuseli poznat, že máte defekt. Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce:

  • Michelin ZP
  • Pirelli RFT
  • Continental SSR, CSR
  • Dunlop DSST
  • Bridgestone RFT
  • GoodYear ROF

Poškození pneumatik

Přinášíme vám přehled nejběžnějších závad na pneumatikách a rady jak se jim vyhnout. Tato poškození pneumatik většinou nevznikjí kvůli výrobní vadě, ale v důsledku nesprávného používání pneumatik, nebo špatného technického stavu vozidla.

Ojeté kraje

Jízda s podhuštěnou pneumatikou způsobuje výraznější opotřebení na ramenou běhounu než v jeho středu.

Ojetý jeden kraj

Špatně seřízená geometrie může způsobit výraznější opotřebení běhounu od jedné strany ke druhé.

Ojetý střed

Jízda s přehuštěnou pneumatikou může způsobit větší opotřebení ve středu běhounu než na jeho ramenou

Nerovnoměrné opotřebení

Nesprávná geometrie či závada tlumičů způsobuje nepravidelné opotřebení („odskákání“) a to většinou na nehnací zadní nápravě.

Boule na bočnici

Toto poškození je způsobeno přetržením jednoho či více vláken kostry pneumatiky a to nejčastěji v důsledku:najetí na překážku (obrubník, výmol,..) či přiskřípnutí bočnice mezi překážkou a ráfkem

Přetržená vlákna kostry

Díky jízdě na pneumatice s nízkým tlakem vzduchu dojde k zahřívání bočnice a jejímu následnému poškození.


Širší nebo užší pneumatiky

Máte v TP zapsány také větší (širší) alternativní rozměry pneumatik a nevíte jaké si vybrat. Krom toho, že širší pneumatiky na voze většinou vypadají lépe, tady máme také některé funkční rozdíly.

Širší pneumatiky

Dávají autu lepší jízdní vlastnosti, zkracují brzdnou dráhu.

Užší pneumatiky

Lépe odolávají aquaplaningu, mají nižší hluk, jsou pohodlnější, mají menší valivý odpor, a tedy i nižší spotřebu paliva.


Tlak v pneumatikách

Správný tlak v pneumatikách je důležitý jak z hlediska životnosti pneumatik a spotřeby paliva, tak z hlediska bezpečnosti. Kontrolu tlaku v pneumatikách provádějte v době, kdy jsou pneumatiky chladné. Doporučené huštění pneumatik je uvedeno v manuálu vozidla. Také může být uvedeno na sloupku u řidiče, nebo víčku nádrže.

Správné nahuštění významně ovlivňuje životnost pneumatiky a spotřebu vozidla. Podhuštění může způsobit snížení životnosti až o 20 %, sníženou jízdní stabilitu a pokles adheze (přilnavost pneumatiky k vozovce). Na tlak vzduchu má vliv také okolní teplota. Čím je teplota vzduchu nižší, tím více se snižuje tlak vzduchu v pneumatikách a naopak.

Tlak v pneumatikách měřte vždy za studena (před jízdou). Nízký tlak na přední nápravě většinou způsobuje nedotáčivost, naopak nízký tlak na zadní nápravě zase způsobuje přetáčivost vozu. Doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně, jedině tak dosáhnete nejen optimální životnosti pneumatik, ale především jejich bezpečné a správné funkce.


Hloubka dezénu

Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik. Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm. Pokud se začnou sjíždět i tyto je nejvyšší čas na výměnu pneumatik. U zimních pneumatik, kde je povolena minimální hloubka dezénu 4mm. Při provozu na více ojetých pneumatikách vzorek nedokáže spolehlivě odvádět vodu a zvyšuje se pravděpodobnost smyku či aquaplaningu.


Skladování pneumatik

Skladování pneumatik nepodceňujte, můžete tak značně zvýšit jejich životnost. Stárnutí pneumatik v průběhu jejich skladování ovlivňuje několik faktorů, především jde o: vlhost, světlo a teplotu. Pneumatiky je třeba skladovat v místech, které jsou chladná, suchá (do teploty 35°C) a mimo dosah slunečních paprsků. V případě skladování pneumatik na ráfcích se doporučuje je nahustit na normální tlak a umístit je do stohu na sebe, pokud skladujete pneu bez ráfků uložte je vedle sebe na stojato a občas pootočte, abyste předešli jejich deformacím.

Pokud budou pneumatiky vystaveny slunečnímu záření, teplu a průvanu, může to způsobit jejich předčasné stárnutí, které se objeví formou drobných prasklin na povrchu pneumatik. U automobilů s předním pohonem se více opotřebovávají pneumatiky na přední nápravě. Při sezouvání si označte přední a zadní pneumatiky, příští sezónu je tak můžete vyměnit.


Adheze

Přilnavost pneumatiky k povrchu vozovky.


ALU disk

Jinak také hliníkový disk, či elektron, či alu kolo.


Aquaplaning

Stav, při němž pneumatiky vozidla jedou po vodním filmu místo toho, aby jely po povrchu vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem.


Bezdušová pneumatika

Dnes se u prakticky všech osobních pneumatik setkáváme s bezdušovým tipem pneumatik, kdy funkci duši nahrazuje vzduchotěsná vrstva pryže navulkanizovaná na celou vnitřní stěnu pláště.


Bezpečnostní šrouby

Šrouby sloužící pro připevnění kola a stěžující jeho odcizení z vozidla. V případě ztráty je nabízíme k prodeji v našem e-shopu.


Bionický profil

Bionický profil se jako kočičí tlapka při brzdění rozšíří a zkrátí tak brzdnou dráhu.


Celoroční (univerzální) pneumatika

Tento typ pneumatik je určen k provozu během celého roku. Je značen M+S, jedná se o kompromis mezi letní a zimní pneumatikou.


Odpor valivého tření

Schopnost pneumatiky odrážet svůj přirozený točivý pohyb. Čím nižší odpor valivého tření, tím úspornější valení pneumatiky, neboť je zapotřebí méně energie s výslednou úsporou pohonných hmot a delší životností.


Outside

Strana pneu montovaná na vozidlo vně.


Patka pláště

Patka je spodní zesílená část pláště, která dosedá k ráfku. Je k ráfku přitlačována tlakem vzduchu uvnitř pneumatiky. Navíc musí zajistit vzduchotěsnost mezi pláštěm a ráfkem.


Profil pneumatiky

Je percentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce.


Průměr pneumatiky

Nominální průměr příslušného disku v palcích – vnitřní průměr pneumatiky.


Ráfek

Část kola, na kterou se nasazuje plášť.


Rameno

Oblast pneumatiky, kde se spojuje dezén a bočnice.


RF (reinforced)

Zesílené provedení pneumatiky. Zvýšená nosnost.


Složení pneumatiky

Směs nebo kombinace surovin použitých k výrobě kaučukové směsi samotné pneumatiky. Odlišným procentem nebo složením použitých materiálů mohou výrobci produkovat různé pneumatiky pro různé účely a s různým výkonem.


Symbol sněhové vločky

Dodatečné značení na pneumatice M + S, vločka je zárukou, že se jedná o opravdové zimní pneumatiky, M + S vyhoví zákonu, ne bezpečnosti.


Šířka pneumatiky

Šířka pneumatiky je uvedena v milimetrech.


Šířka ráfku

Je vnitřní vzdálenost mezi dvěma vnitřními patkami kola. Šířka kola také označuje nominální šířku kola.


Typový lis

Typový list slouží k zápisu alternativních (schválených – homologovaných) kol do technického průkazu.


Ukazatel opotřebení

Gumový výstupek umístěný uvnitř rýhy vzorku pneumatiky, který označuje povolenou minimální hloubku samotného žlábku. Pokud je tento výstupek v rovině s dezénem, je již pneumatika opotřebená.


Ventilek pneumatiky

Zařízení, jehož pomocí vpouštíme a vypouštíme vzduch z pneumatiky a zadržujeme jej.